artreal

Wystawa Światło² - dokument filmowy

https://www.youtube.com/watch?v=TB0aGXUr5ms

Robert Bartoszek (born in 1964 in Turek in Poland)

1985-1990: Academy of Fine Arts in Poznan, Poland. He graduated from professor Jan Switka studio of painting. In 2001 he won the first prize at the national painting festival Bielska Jesień and the main prize of ZPAP. In years 1991 and 2003 granted the scholarship of the Ministry of Culture and Arts. In 2008 he made a glass sculpture in Berengo Studio on Murano in Venice.  Contact: robertbartoszek @o2.pl

selected shows & exhibitions

1989: painting, On Gallery, Poznan, Poland; 1991: painting, Desa Gallery, Poznan, Poland; 1992: painting, BWA Gallery, Poznan, Poland; 1994: painting Town Hall, Turek, Poland; 1995: painting, Polony Gallery, Poznan, Poland; 2002: painting DAP Gallery, Warsaw, Poland; 2003: painting, Wieza Cisnien Gallery, Konon, Poland; painting, Stara Winiarnia Gallery, Zielona Gora, Poland; 2004 painting, Arsenal Gallery, Poznan, Poland; 2008: Murano glass sculpture and paintings - Fresh Glass exhibition (glass from Berengo Studio), Arsenal Gallery, Poznan, Poland; Murano glass - Glass Bridge exhibition during Mediations Biennale in Poznan; 2010: painting, ThinkArt space Poznan, Poland; 2013: painting ŚwiatłoŚwiaty/LightWorlds exhibition, ThinkArt space Poznan, Poland; 2016 – „pozaPOZNANIEM”, Galeria Miejska Arsenał Poznań, 2019: Triennale małych form malarskich -Toruń; 2020 – Triennale małych form malarskich - Toruń; Galeria Jerzego Piotrowicza - Pod Koroną - Poznań, wystawa malarstwa;  finał  ogólnopolskiego konkursu im. Leona Wyczółkowskiego- Bydgoszcz

Zasypiając na jeziorze w Łagowie ' 2022 .120x 150
Zasypiając na jeziorze w Łagowie ' 2022 .120x 150
'Zasypiając ' 2022.30x 40
'Zasypiając ' 2022.30x 40
Wyspy liparyjskie ' 2022 .80x 100
Wyspy liparyjskie ' 2022 .80x 100
Puszczanie kaczek lewą ręką kończy się uderzeniem w słońce  2023 , 90x100
Puszczanie kaczek lewą ręką kończy się uderzeniem w słońce 2023 , 90x100
Połamane jezioro I słońce ' 2022 . 30x40
Połamane jezioro I słońce ' 2022 . 30x40
Polamane jezioro' 2022.30x40
Polamane jezioro' 2022.30x40
Trzy doliny - śnieg ' 2022. 50x 40
Trzy doliny - śnieg ' 2022. 50x 40
Kurwica zalewa mi pracownie ' 2022 .50x 40
Kurwica zalewa mi pracownie ' 2022 .50x 40
Ognisko nad jeziorem ' 2022 34x 46 .
Ognisko nad jeziorem ' 2022 34x 46 .
'Oglądaj walkę Zamku z Kościołem ' Łagów 2023 .60x70
'Oglądaj walkę Zamku z Kościołem ' Łagów 2023 .60x70
'Kulturhaus' Łagów ' 2022. 80x 100
'Kulturhaus' Łagów ' 2022. 80x 100
Goferki ' 2022 .40x 52
Goferki ' 2022 .40x 52
Gacie próbujące uwolnić się ' 2022 . 100x 120
Gacie próbujące uwolnić się ' 2022 . 100x 120
Chmury  i śniąca o smierci dziewczyna' 2022. 120x 150
Chmury i śniąca o smierci dziewczyna' 2022. 120x 150
Zawsze mam dreszcze wjeżdżając pod ten wiadukt - Łagów, 2022, olej i akryl, 80x100  cm
Zawsze mam dreszcze wjeżdżając pod ten wiadukt - Łagów, 2022, olej i akryl, 80x100 cm
Szybka miłość na pomoście którą zakończyły czarne ptaki, 2021, olej i akryl,  20x20 cm
Szybka miłość na pomoście którą zakończyły czarne ptaki, 2021, olej i akryl, 20x20 cm
starszy pan idzie na spacer - Wolsztyn. 2021, olej, 100x120 cm
starszy pan idzie na spacer - Wolsztyn. 2021, olej, 100x120 cm
Ptak na rowerze - Łagów, 2021, olej i akryl, 20x20 cm
Ptak na rowerze - Łagów, 2021, olej i akryl, 20x20 cm
Koniu. Łatwo to ty nie przejdziesz, 2022, olej i akryl, 30x40 cm
Koniu. Łatwo to ty nie przejdziesz, 2022, olej i akryl, 30x40 cm
Czarne ptaki w Dolomitach, 2022,  olej, 60x80 cm
Czarne ptaki w Dolomitach, 2022, olej, 60x80 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego lasu - kurwa! - juz tu byli!, 2021, olej, 60x80 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego lasu - kurwa! - juz tu byli!, 2021, olej, 60x80 cm
Pływając w Łagowie, 2021, olej i akryl, 30x40 cm
Pływając w Łagowie, 2021, olej i akryl, 30x40 cm
Wołające okna - Gdynia, 2021, olej i akryl, 60x80 cm
Wołające okna - Gdynia, 2021, olej i akryl, 60x80 cm
Śpiąca na jeziorze w Łagowie, 2021, olej i akryl, 120 x 150 cm
Śpiąca na jeziorze w Łagowie, 2021, olej i akryl, 120 x 150 cm
Pływanie na kaczorze jest niebezpieczne Łagów, 2021, olej i akryl, 33x46 cm
Pływanie na kaczorze jest niebezpieczne Łagów, 2021, olej i akryl, 33x46 cm
Różdżka zamieniająca cienie w kolory, 2021, ole i jakryl,  35x 46 cm
Różdżka zamieniająca cienie w kolory, 2021, ole i jakryl, 35x 46 cm
Pejzaż z czarną łapą kradnącą słońce, 2021, olej,  120x150 cm
Pejzaż z czarną łapą kradnącą słońce, 2021, olej, 120x150 cm
Czerwonego diabła ciągnie do światła, 2021, olej, 80x 100cm
Czerwonego diabła ciągnie do światła, 2021, olej, 80x 100cm
Opowieści lisa że Smołdzińskiego Lasu - Orłowo! Statek pijany!, 2021, akryl olej, 60x80 cm
Opowieści lisa że Smołdzińskiego Lasu - Orłowo! Statek pijany!, 2021, akryl olej, 60x80 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego Lasu - a co to tam siedzi w tym kolorowym pudle..., 2021, 120x150 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego Lasu - a co to tam siedzi w tym kolorowym pudle..., 2021, 120x150 cm
Opowieści ze Smoldzińskiego Lasu - mrok,zabobon, rozkład, 2020, 80x100 cm
Opowieści ze Smoldzińskiego Lasu - mrok,zabobon, rozkład, 2020, 80x100 cm
Piękny dzień nadchodzi, 2020, 24x30 cm
Piękny dzień nadchodzi, 2020, 24x30 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego Lasu - Wypierdalać!, 2020, 120x150 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego Lasu - Wypierdalać!, 2020, 120x150 cm
Opowieści lisa ze Smoldzińskiego Lasu - Wszędzie ta mgła!, 2020, 70x100 cm
Opowieści lisa ze Smoldzińskiego Lasu - Wszędzie ta mgła!, 2020, 70x100 cm
 Opowieści lisa ze Smołdzińskiego Lasu- Wszystkie drzewa wycinają, 2020, 60x70 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego Lasu- Wszystkie drzewa wycinają, 2020, 60x70 cm
Pościnane drzewa dla Elfa, 2020, 100x120 cm
Pościnane drzewa dla Elfa, 2020, 100x120 cm
Drzewa nad Rusałką zatrzymują pociąg- Elf, 2020, 90x100 cm
Drzewa nad Rusałką zatrzymują pociąg- Elf, 2020, 90x100 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego Lasu - rządzi chaos!, 2020, 38x46 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego Lasu - rządzi chaos!, 2020, 38x46 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego Lasu - xxxxx xxx !, 2020, 50x70 cm
Opowieści lisa ze Smołdzińskiego Lasu - xxxxx xxx !, 2020, 50x70 cm
'Rusałka' 2020 36x48
'Rusałka' 2020 36x48
'pływający buk' 2020 20x20
'pływający buk' 2020 20x20
Poznań miasto doznań', 2020 20x20
Poznań miasto doznań', 2020 20x20
'wygląda ładnie a jest tak niespokojnie', 2020, 33x46
'wygląda ładnie a jest tak niespokojnie', 2020, 33x46
'Niby wygląda miło a wcale tak nie jest'. 2020, 50x60 cm
'Niby wygląda miło a wcale tak nie jest'. 2020, 50x60 cm
'jezioro i zatoka', 2020, 38x46
'jezioro i zatoka', 2020, 38x46
pływający buk, 2020, 100x120 cm
pływający buk, 2020, 100x120 cm
iluminacja barierki, 150x180
iluminacja barierki, 2019, 150x180 cm
smutne wody jeziora, 2019,  90x100 cm
smutne wody jeziora, 2019, 90x100 cm
świnoujscie, 2019, 50x60 cm
świnoujscie, 2019, 50x60 cm
czarna chmura nadchodzi, 2019, 180x150 cm
czarna chmura nadchodzi, 2019, 180x150 cm
czarny wiatr zrobił dziurę w miłosci, 2019, 20x30 cm
czarny wiatr zrobił dziurę w miłosci, 2019, 20x30 cm
wulkan wezuwiusz 2018, 45x50 cm
wulkan wezuwiusz 2018, 45x50 cm
wulkan wezuwiusz 2018, 46x50 cm
wulkan wezuwiusz 2018, 46x50 cm
czarny las, 2019, 20x30 cm
czarny las, 2019, 20x30 cm
słonce na cykladach, 2019, 110x130 cm
słonce na cykladach, 2019, 110x130 cm
światło wspinające się na skaly,  2019, 20x30 cm
światło wspinające się na skaly, 2019, 20x30 cm
kiedy przymknę oczy i spoglądam na słońce, 2019 , 90x100 cm
kiedy przymknę oczy i spoglądam na słońce, 2019 , 90x100 cm
kiedy patrzę na słońce ogarnia mnie radość, 2019, 50x60 cm
kiedy patrzę na słońce ogarnia mnie radość, 2019, 50x60 cm
pejzaż zimowy, 2019, 120 x150
pejzaż zimowy, 2019, 120 x150
Czarne trasy, 2019, 120 x 150 cm
Czarne trasy, 2019, 120 x 150 cm
raj i ja, 2018, 100 x 70 cm
raj i ja, 2018, 100 x 70 cm
Wrażliwe kółko jest wstydliwe, 2018, 40 x40
Wrażliwe kółko jest wstydliwe, 2018, 40 x40
Góry ze światłem, 2018, 60x80cm
Góry ze światłem, 2018, 60x80cm
światło nad jeziorem rusałka, 2018, 90x 100cm
światło nad jeziorem rusałka, 2018, 90x 100cm
czarne koła w czarnym, 100x90 cm, 2018
czarne koła w czarnym, 100x90 cm, 2018
ludzkie warstwy, 2016, 150 x 180cm
ludzkie warstwy, 2016, 150 x 180cm
naświetlanie natury, 2018, 70x100cm
naświetlanie natury, 2018, 70x100cm
naświetlanie drzew, 2018, 70 x 100cm
naświetlanie drzew, 2018, 70 x 100cm
dostarczanie światła, 2017, 70x100cm
dostarczanie światła, 2017, 70x100cm
scięte buki w Łagowie, 2015, 110 x120cm
scięte buki w Łagowie, 2015, 110 x120cm
zatrzymanie światła, 2017, 60 cm x 70 cm
zatrzymanie światła, 2017, 60 cm x 70 cm
wysyłam dźwięki w góry, 2017, 60 cm x 70 cm
wysyłam dźwięki w góry, 2017, 60 cm x 70 cm
zamykam oczy widzę światło 2016 50 cm x 70 cm
zamykam oczy widzę światło, 2016, 50 cm x 70 cm
serca w słońcu, 2016, 150 cm x 180 cm
serca w słońcu, 2016, 150 cm x 180 cm
fragment slonca, 2016
fragment slonca, 2016
skały dookoła zatoki 2017 110 cm x 120 cm
skały dookoła zatoki 2017 110 cm x 120 cm
ucieczka w morze, 2016
ucieczka w morze, 2016

Katalog wystawy Światło² / Light² exhibition catalogue

 

 

 

nie lubię rozmawiać o czasie, 2016, olej na płótnie, 175 x 230 cm
nie lubię rozmawiać o czasie, 2016, olej na płótnie, 175 x 230 cm
POŁAMANE ŚWIATŁO, 2015, olej na płótnie, 115 x 115 cm / The Broken Light, 2015, olej na płótnie, 115 x 115 cm
POŁAMANE ŚWIATŁO, 2015, olej na płótnie, 115 x 115 cm / The Broken Light, 2015, olej na płótnie, 115 x 115 cm
WARSTWY CZŁOWIEKA, 2015, olej na płótnie, 175 x 230 cm / Human Layers, 2015, oil on canvas, 175 x 230 cm
WARSTWY CZŁOWIEKA, 2015, olej na płótnie, 175 x 230 cm / Human Layers, 2015, oil on canvas, 175 x 230 cm
PEJZAŻ Z MARTWYM ROWERZYSTĄ, 2014, olej na płótnie, 140 x 185 cm / The Landscape with a Dead Cyclist, 2014, olej na płótnie, 140 x 185 cm
PEJZAŻ Z MARTWYM ROWERZYSTĄ, 2014, olej na płótnie, 140 x 185 cm / The Landscape with a Dead Cyclist, 2014, olej na płótnie, 140 x 185 cm
dźwięki z jeziora, 2013, olej i akryl na płótnie, 30 x 40 cm / sounds from the lake, 2013, oil and acrylic on canvas, 30 x 40 cm
pęknięty lód, 2014, olej na płótnie, 105 x 200 cm / broken ice, 2014, oil on canvas, 105 x 200 cm
Goethe w skalnym mieście, 2012, olej na płótnie, 150 x 120cm / Goethe in the rock town, 2012, oil on canvas, 150 x 120 cm Robert
A girl with a Dog, 2011, oil on canvas, 120 x150 cm
Three trees from the lake, 2011, oil on canvas, 120 x 150 cm
Infinite, brightened, 2010, oil on canvas, 150 x 180 cm
Light from the Lake, 2009, oil on canvas, 145 x175 cm
The light between fingers, 2006, oil on canvas, 120 x 145 cm

Spotkanie

Wśród wielu ról i zadań, jakimi zazwyczaj obarczamy sztukę, jest także enigmatyczna misja społeczna. Intuicyjnie oczekujemy, że artysta może nie tylko tworzyć poprzez swoją sztukę niewerbalne komunikaty, ale ufamy także w jego mądrość. Jest to przekonanie, iż artysta odkryje i zdradzi nam jakąś nieznaną tajemnicę, która nas wzbogaci i urzeknie. Zdarza się czasami, że takie oczekiwanie znajduje swoje spełnienie i w takim przypadku możemy uwierzyć w społeczną funkcję sztuki.

Malarstwo zdolne dotykać naszych emocji musi wyrastać albo z ogromnej wrażliwości, albo być poprzedzone bacznym nasłuchiwaniem i smakowaniem świata. W przypadku twórczości Roberta Bartoszka taka baczna obserwacja znajduje swoje fizyczne przełożenie na konwencjonalnym płótnie. Obrazy artysty są wewnętrznie spójne i bardzo precyzyjnie zakomponowane i wyważone. Kolorystyka jest prawie ascetyczna, mocno zawężona do wysmakowanych odcieni szarości i bieli. Jeśli pojawia się kolor, to jest on prawie zawsze zgaszony. Staranny porządek płótna i prawie monochromatyczna tonacja jest wynikiem wielokrotnych przemalowań obrazu i przy bliższym oglądzie zaskakuje bogactwem wyrafinowanych zestawień barw i nieomal reliefową fakturą. Kompozycja i ikonografia są raczej zredukowane i bardo często oparte na figurach geometrycznych: kole, rombie, trójkącie lub prostokącie. Taki zabieg wywołuje wrażenie syntetyczności i obcowania z formą podobną do znaku, który zawiera w sobie skondensowana informację. Jednymi z wielu źródeł twórczości Roberta Bartoszka jest natura i pejzaż. Artysta znalazł własny język na opisanie jeziora, mgły, ogniska, rzeki lub wędrówki po lesie. Wydaje się jednak, że główny fundament jego sztuki jest gdzie indziej. Zachwyt wobec świata i natury jest w gruncie rzeczy tłem do bardzo emocjonalnej potrzeby spotkania się z drugim człowiekiem i pragnienia dzielenia się i wzajemnego poznania. Obserwacja świata przekształcona w obraz jest jak zdanie, być może pytanie adresowane do odbiorcy jego sztuki. 

Twórczość artysty biegnie dwoma przenikającymi się nurtami. Z jednej strony są to nieomal anegdotyczne, pełne narracji płótna nawiązujące do pejzażu, w który wrzucona jest postać człowieka. Z drugiej strony są to właściwie zupełnie abstrakcyjne obrazy, w których dominują figury geometryczne. Elementy geometryczne są zarazem spoiwem łączącym oba nurty malarstwa Roberta Bartoszka. Są one obecne w każdym właściwie obrazie, podobnie jak dążenie do zapisu pejzażu w uproszczonej formie kompozycyjnej. Bogactwo warsztatu artysty ujawnia się w operowaniu przytłumioną, ale starannie przetworzoną, zamkniętą w rytmy kolorystyką. 

Do pierwszego nurtu twórczości artysty można zaliczyć obrazy takie jak: "Rowerzysta", "Pokażę ci świat", "Idziemy i chowamy się", "Samolot", "Kurtyna" lub "Dziewczyna i słońce". Szczególnie zmysłowy i pełen czułości jest obraz "Rowerzysta". Samotna postać jedzie na rowerze dotykając swoją prawą ręką żółtej plamy wzdłuż czerwonej drogi. Wydaje się, iż jest to pora późnego, spokojnego wieczoru i rozświetlające dotknięcie roślin przez rowerzystę wzmacnia wrażenie harmonijnej równowagi. Obraz "Kurtyna" jest opowieścią o dawaniu i wzbogacaniu się. Dwie postacie prawdopodobnie przeszły przez szczelinę w szarobłękitno-czerwonym murze. Postać po lewej stronie jest czerwona i rzuca błękitny cień, a ta z prawej strony jest błękitna, jej cień jest czerwony. Każda z postaci zyskała coś od tej drugiej. Nieco surrealistyczne wrażenie wprowadzają nienaturalne, mające różne źródła, wydłużone cienie. Postacie stoją wobec siebie w raczej nienaturalny sposób, co wprowadza klimat pełen pytań i tajemnicy. Para w "Pokazywaniu świata" trzyma się za ręce. Prawdopodobnie jest to rodzic z dorastającym dzieckiem lub kobieta z mężczyzną. Tuż przed nimi jest bezpieczny, ale zamknięty w kwadrat piaskownicy, pływalni a może ogrodu świat. Świat ten przenikają kolorowe nakładające się na siebie koła. Są one śladem refleksu światła na wodzie lub na niebie, a zarazem przypomnieniem nie poznanej, zagadkowej natury. Prawie idylliczny nastrój wprowadza obraz "Dziewczyna i słońce". Z kolei obrazy z samolotami wprowadzają człowieka ukrytego w produktach swojej zawodnej cywilizacji. Samolot od pewnego czasu stał się nie tylko symbolem podróży, ale także strachu i lęku.

Drugi nurt twórczości artysty to abstrakcyjne obrazy "Koła", "Ślady", "Cień" czy też "Ścięte drzewa". Dominującymi kształtami są tutaj koło, owal i walec. Pochodzenie tych kształtów ma także swoje źródło w naturze, ale ich geometryczny zapis odwołuje się przecież do człowieka i jego prób uporządkowania świata. Choć człowiek nie jest na tych obrazach obecny bezpośrednio to mamy przecież wyraźny ślad jego dążeń do opisania rzeczywistości w wybrany przez siebie sposób. 

Malarstwo Roberta Bartoszka ma swoje korzenie w zachwycie nad światem i w pragnieniu znalezienia bezpośredniej, pozbawionej zakłóceń i przypadku formy jego zapisania. Jest to zarazem chęć spotkania z drugim człowiekiem i potrzeba wzajemnego stwarzania się. Artysta wypełnia w ten sposób jedno z najbardziej wymagających zadań, jakie stoi przed sztuką. Jest nim wymiana wrażeń, przemyśleń i emocji. 

Dariusz Głowacki